MODIFICAREA MODULUI DE ANTRENAMENT PRIN GAMIFICARE

Descoperă cum conceptul de gamificare schimbă modul în care oamenii își completează programele de fitness prin aplicații mobile.

Antrenamentele de fitness și acrobatică sunt menționate încă de acum patru mii de ani (anul 2000 î.Hr) atunci când au fost introduse în programul egiptenilor antici. De asemenea, în China Antică, se practica Cong Fu, o combinație de mișcări fluidizate și exerciții de respirație. Grecii antici popularizează acest concept de îmbunătățire a sănătățîi corporale, care se răspândește în întreaga lume. Din 1799, încep să apară și primele săli de gimnastică (Danemarca), acestea dezvoltându-se ulterior în cluburi de Pilates (1926) și cluburi destinate întreținerii sănătății fizice deschise 24/7 (1983). După anii 2000, conceptul de gamificare s-a popularizat în diverse domenii prin intermediul aplicațiilor mobile, precum cele destinate jocurilor de noroc, așa cum este Ice Cazino online, inclusiv în domeniul fitnessului. În 2024, la nivel global, operează peste 205.000 de săli de fitness, fiind înregistrați 184 de milioane de practicanți. Mare parte dintre cei care nu merg la sălile de fitness utilizează aplicațiile mobile, valoarea pieței fiind de 6.86 miliarde de dolari în 2024, conform Statista, portal de statistici globale.

În continuare vom afla și cum reușeste gamificarea să schimbe modul în care oamenii își completează programele de fitness folosind aplicațiile dedicate. Denumită fittech, tehnologia fitness contribuie la îmbunătățirea rezultatelor persoanelor care nu urmează programe de antrenament într-un mediu monitorizat de personal specializat. Sunt utilizate aplicații, platforme și dispozitive care au ca obietiv atât monitorizarea stării de sănătate și a bunăstării generale a unei persoane, cât și crearea unor programe de antrenament personalizate, care să le ofere acestora cele mai bune rezultate pe plan fizic și mental. Se monitorizează atât activitatea fizică, cât și pauzele și somnul, astfel încât să creeze programe de antrenament cu exrecitii fizice accesibile, dar și potrivite fiecărui utilizator al acestor aplicații. Gamificarea are un rol bine stabilit în acest sistem, pentru că setează o serie de obiective zilnice sau pe termen lung care trebuie îndeplinite de către utilizatori, aceștia primind feedback în timp real în timpul sesiunii de antrenament.

De asemenea, aplicațiile permit obținerea de suport pe parcursul executării exercițiilor la nivel de intensitate, modalitate de aplicare și postura. În acest fel, are loc prevenirea apariției diverselor accidentări, optimizându-se în același timp și nivelul de performanță. Folosirea aplicațiilor ajută inclusiv la respectarea programelor de exerciții presetate, gamificarea reprezentând elementul motivațional pentru utilizatori. Gamificarea a început să fie utilizată în diverse domenii datorită faptului că îi captivează pe utilizatori, distrandu-i în același timp. În plus, faptul că sunt acordate diverse recompense îi determină pe aceștia să fie mult mai implicați și mai dornici să completeze obiectivele.

În ceea ce privește segmentul de fitness, utilizatorii programelor de îmbunătățire și menținere a sănătății fizice și mentale devin mai motivați în a-și finaliza exercițiile, dar și în a-și îmbunătăți timpii și modalitățile de execuție. Practic, prin intermediul gamificării, exercițiile cunoscute se transformă în niște provocări captivante, care au drept recompense obținerea unui anumit număr de puncte, distincții și medalii. De asemenea, aplicațiile pentru fitness dispun și de elemente de gamificare colective, pe lângă cele individuale, precum clasamentele și obiectivele publice, care se adresează tuturor utilizatorilor. Progresul utilizatorilor este monitorizat, iar atingerea următorului nivel în cadrul programului de gamificare echivalează cu deblocarea unor noi niveluri, dar și a unor noi recompense.

Din punct de vedere psihologic, gamificarea se bazează pe dorința de autodepășire și de îndeplinire a sarcinilor trasate. De asemenea, obținerea recompenselor puse în joc determină eliberarea de dopamină care contribuie la consolidarea comportamentului utilizatorului și la încurajarea acestuia pentru a continua activitatea spre a obține noi premii. Unul dintre efectele benefice ale gamificarii în fitness este legat de crearea unor obiceiuri comportamentale sănătoase pentru utilizatori. Pe lângă faptul că utilizatorul este motivat să respecte rutina de exerciții, acesta se va bucura de modul în care o pune în aplicare, conformandu-se mult mai ușor planului pe care trebuie să-l urmeze. Gamificarea îmbunătățește aspecte precum motivația, consecvența, schimbările comportamentale, nivelul de implicare și interacțiunea socială. Pe lista celor mai atractive aplicațîi de fitness folosite în întreaga lume se numără:

Aceste aplicațîi vin cu programe bine stabilite, dar și cu obiective, recompense și provocări atractive pentru utilizatori, aceștia având la dispoziție multiple elemente de motivație pentru a fi mereu gata să își ducă la bun sfârșit activitățile zilnice de fitness. Nivelul de utilizare a aplicațiilor de fitness este în creștere, dovada fiind reprezentată de cifrele estimate pentru următorii cinci ani din punct de vedere al încasărilor generate de utilizatorii acestora. Statista avansează o cotație a pieței la 10.06 miliarde de dolari, o valoare impresionantă și care ilustrează cât se poate de evident rolul gamificării în obținerea de rezultate de către cei care sunt interesați de fitness la nivel mondial.

Sursa: Realitatea de Arges

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.